El raconet de les ciències

El bloc de Pilar Prats Masip a XTECBlocs
  • Inici
  • TUTORIA
  • 1r ESO
    • Unitat 1. L’univers i el sistema solar
    • Unitat 2. La Terra
    • Unitat 3. Els éssers vius
    • Unitat 4. Els animals vertebrats
    • Unitat 5. Els animals invertebrats
    • Unitat 6. Les plantes i els fongs
    • Unitat 7. Els éssers vius més senzills
    • Unitat 8. L’atmosfera terrestre
    • Unitat 9. La hidrosfera terrestre
    • Unitat 10. Els minerals
    • Unitat 11. Les roques
    • Unitat 12. La matèria i les seves propietats
    • Unitat 13. La diversitat de la matèria
  • 2nESO
    • Unitat 1: El manteniment de la vida
    • Unitat 2: La nutrició
    • Unitat 3: La relació i la coordinació
    • Unitat 4: La reproducció
    • Unitat 5: L’estructura dels ecosistemes
    • Unitat 6: La dinàmica externa del planeta
    • Unitat 7: La dinàmica interna del planeta
    • Unitat 8: El moviment i les forces
    • Unitat 9: L’energia
    • Unitat 10: La Calor i la temperatura
    • Unitat 11: La Llum i el so
  • 3rESO
    • El cos humà
      • Articles
      • Imatges estàtiques
      • Pàgines web
      • Videos
      • Pesentacions PPT
      • Avaluació
    • Unitat 4. L’aparell circulatori
    • Unitat 7: L’aparell locomotor
  • 4t ESO
    • Unitat 1. La cel·lula, unitat de vida
    • Unitat 2. La informació genètica
    • Unitat 3. Herència i transmissió de caràcters
    • Unitat 4. Herència i evolució dels éssers vius
    • Unitat 5. El relleu i el modelat
    • Unitat 6. Estructura i dinàmica de la Terra
    • Unitat 7. La història del nostre planeta
  • 1r i 2n BATX. BIOLOGIA
    • Unitat 1. La composició dels éssers vius
    • Unitat 2. Els glúcids
    • Unitat 3. Els lípids
    • Unitat 4. Les proteïnes
    • Unitat 5. Els àcids nucleics
    • Unitat 6. La cèl·lula
    • Unitat 7. Membrana cel·lular i orgànuls NDM
    • Unitat 8. Orgànuls cel·lulars delimitats per membr.
    • Unitat 9. La reproducció i la relació de la Cel. Eucariota
    • Unitat 10. La duplicació del DNA i la biosíntesi de les proteïnes
    • Unitat 11. Les mutacions, els gens i l’enginyeria genètica
    • Unitat 12. La reproducció i el desenvol. dels org. pluricel·lulars
  • 1r BATX. (CMC)
    • Unitat 0. La importància de saber ciència
    • Unitat 1. El nostre lloc a l’Univers
    • Unitat 2. El nostre planeta: la Terra
    • Unitat 3. L’origen de la vida i l’origen de l’ésser humà
    • Unitat 4. La revolució genètica: revelació dels secrets de la vida
    • Unitat 5. Viure més, viure millor
    • Unitat 6. Cap a una gestió sostenible del planeta?
    • Unitat 7. Necessitats noves, materials nous
    • Unitat 8. Un món digital
  • CLIL
    • ScienceCLILWiki
    • Science questions
    • What is CLIL?
    • Useful links
    • CLIL comic strips
    • Idioms
  • Experiments
    • Laboratori 1r ESO
    • Laboratori 2n ESO
    • Laboratori 3r ESO
    • Laboratori 4t ESO
    • Laboratori 1r Batxillerat
    • Links

Unitat 1. El nostre lloc a l’Univers

Una de les preguntes clau que sempre ha intrigat a la humanitat és “de què estè fet l’Univers?” Aparentment, l’Univers és estàtic, immutable. Tot i això, sabem aque es mou. S’expandeix a una velocitat increible, però , com ho sabem? Constatar l’expansió de l’Univers ens portarà a la hipòtesi més fascinadora de la història de la ciència: el Big Bang; a la història de l’Univers i a especulacions sobre el nostre futur: un Big Crunch o un Big Rip?

big-bang

Algunes pàgines web interessants són:

Telescopi Espacial Hubble

Astromia

Astrored

Espacio Profundo

Cartes du ciel

Institut d’Astrofísica de Canàries

Programari astronòmic

Turisme espacial

 

Mapes conceptuals

 

Avaluació inicial

1. Quina diferència hi ha entre astronomia, astrologia i cosmologia? Inidica si són disciplines científiques o pseudocientífiques.

2. Explica com i quan creus que es va formar l’Univers, el sol, lla Terra i la vida a la Terra.

3. Quina és la causa del dia i la nit? Perquè en uns punts de la Terra es de dia mentre en altres es de nit?

4. Per que hi ha anys de traspàs cada  quatre anys?

5. Quina és la causa de les estacions? Per que quan a Catalunya es estiu a Argentina és hivern?

6. Perque la imatge de la lluna vista des de la Terra és diferent cada nit? Quines són les fases de la Lluna? a què són degudes?

7. Què són els eclipsis?

8. Explica amb les teves paraules el significat dels següents conceptes, si no el saps, pots ajudar-te de llibres o d’informació obtinguda a Internet.

Any llum

Radiotelescopi

Púlsar

Nebulosa

Quàsar

Constelació

Planeta

Galàxia

Big Bang

Forat negre

Supernova

 

Adreces Web recomanades

  • Portal Kalipedia
  • Astronomía educativa
  • Glosario de enciclopedia de Astronomía y Ciencias

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WYrjcbxV020&feature=player_embedded[/youtube]

 

Lectura

La iglesia perdona a Galileo después de 360 años de condena 

Galileo confiesa su herejía y es obligado a abjurar de ella ante el tribunal de la inquisición el 23 de junio de 1633. La Sagrada Inquisición condenó a Galileo a la pena de cárcel, siendo desterrado en calidad de arresto domiciliario fuera de Roma a Villa Médici, propiedad de su amigo el Duque de Toscana, a finales de junio le permiten trasladarse a la villa de Arcetri, residencia de su amigo el Arzobispo de Siena. Cuatro años antes de su muerte en 1642, a sus 78 años, aún seguía bajo arresto domiciliario, sacando clandestinamente el manuscrito, llevado a un editor de Holanda, su gran libro “Dos nuevas Ciencias” Pero hay que esperar hasta 1822 para que la Iglesia admita oficialmente que la Tierra gira alrededor del Sol. En 1963, el Concilio Vaticano II lamenta ciertas actitudes mantenidas por los propios cristianos, insuficientemente advertidos de la legítima autonomía de la ciencia. Fuente de tensiones y de conflictos, tales actitudes han llevado a pensar a muchos que ciencia y fe se contraponen.

En 1979, el papa Juan Pablo II propone cautelosamente que se revoque la condena que pesaba sobre Galileo, pronunciada trescientos cuarenta y seis años antes, y en 1983 ordena la reapertura del expediente de Galileo. Algo difícil de llevar a cabo, habida cuenta de que una buena parte de los documentos del proceso se han perdido.

Sin duda -decía en 1611 su discípulo Paolo Scarpi-, llegará un día en que los hombres de ciencia más ilustrados, deplorarán la desgracia de Galileo y la injusticia cometida con tan gran hombre, pero, entretanto habrá que asumirla y no comentarla sino en secreto.

El País. Noviembre de 1983. Cayetano López

Qüestions per al debat
El descobrimient de Galileu va fer que l’esglèsia Catòlica el perseguís fins aconseguir que rectifiqués públicament les seves idees.

a) ¿Creus que actualment la societat s’enfronta als avenços científics i tecnològics de la mateixa forma?
b) Posa algún exemple d’avenç científic actual en que hi hagi controversia entre ciència i religió.

 

Cronograma Big Bang

http://www.johnkyrk.com/evolution.esp.html

  1. Explica la frase: “El Universo parece ser la consecuencia de un evento inusual: la gran explosión o Big Bang, que ocurrió hace unos 13700 millones de años, y sus efectos todavía subsisten, expandiendo el Universo”.
  2. Utilitzant el cronograma de l’animació, indica  en quin moment i en quines condicions:
    a) es va formar l’Univers
    b) brillen les primeres estrelles;
    c) es forma el Sistema Solar;
    d)es forma la Terra;
    e) es forma la Lluna;
    f) s’origina la vida;
    g) sorgeixen els primers organismes pluricel·lulares;
    h) era Paleozoica (període càmbrico, els primers invertebrats;
    i) apareixen els dinosaures (era Mesozoica, periode Juràsic y Cretàci);
    j) extinció dels dinosaures;
    k) separació dels continents;
    l) apareix l’Homo erectus;
    m) apareix l’Homo sapiens sapiens;
  3. Explica per que com més lluny estan els objectes de la Terra es veuen més vermells.

Eight Planets and New Solar System Designations
Credit: International Astronomical Union

Animacions

http://cienciasnaturales.es/TIERRALUNA.swf

 

Videos interessants

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R3-OcZF8-Fc&feature=player_embedded[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CInZABSYPHQ&feature=player_embedded#![/youtube]

 

Unitat didàctica: El origen del Universo

http://www.cienciasmc.es/web/u2/index_u2.html

Learn about the big bang with songs

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4WF4PqDfRbI&feature=related[/youtube]

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Benvinguts al Raconet de les Ciències

Frases Cèl·lebres

Quina hora és?

Calendari

octubre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Agenda

El temps per demà

Previsió meteorològica

Categories

Etiquetes

Astronomia Científics CLIL genoma humà Glossari Importància de la ciència La revolució genètica

Cercadors

  • Google

blogroll

  • El bloc d'Eduard Punset
  • Laboratoris virtuals
  • Recursos TAC per al professorat
  • WordPress.org

Diccionaris, enciclopèdies i traductors

  • Diccionari de geologia IEC
  • Diccionari de les ciències ambientals IEC
  • Diccionaris bilingües
  • DIEC2
  • Viquipèdia
  • Wordreference

Eines per a tots i per a tot

  • converteix escrit en parlat
  • Converteix text en veu
  • Crea activitats
  • Crea comics online
  • Crea diagrames de flux
  • Crea el teu arbre genealògic
  • Crea el teu Avatar
  • Crea i comparteix documents
  • Crea mapes conceptuals
  • Crea Mots encreuats
  • Crea pel·lícules online
  • Crea videos a partir d'imatges
  • Descarrega videos Youtube
  • Edita fotos
  • Edita i barreja videos
  • Edita i retoca fotos
  • Edita presentacions
  • Edita videos
  • Embed videos al teu bloc o web
  • Emmagatzema fitxers
  • Enquestes i qüestionaris
  • Enquestes online
  • Escurçador d'adreces
  • Free images
  • Free online file converter
  • Free online puzzle maker
  • Free online storage space
  • Free website hosting
  • Genera Rúbriques
  • generador online
  • generador online
  • Graba i edita sons
  • Guarda, comparteix i descobreix
  • Learn english online
  • Llibres per descarregar
  • Mapes conceptuals
  • Mapes conceptuals exp
  • Núvols de paraules
  • Núvols de paraules originals
  • Online charts builder
  • Posters online
  • Presentacions
  • Presentacions amb diversos documents
  • Presentacions dinàmiques
  • Publica documents
  • Publica i explora
  • Superteachertools
  • video educatiu
  • Videos educatius
  • Wikis
  • Xarxa social

Pàgines interessants

  • Alexandria
  • CDEC
  • Ciènciatk
  • Competències bàsiques
  • Competències bàsiques
  • Comunitat Catalana de Webquests
  • CSIC
  • De mestr@ a mestr@
  • Diversitat biològica
  • edu3.cat
  • edu365.cat
  • educacontic
  • ESA. Agència Espacial Europea
  • FECYT
  • Genmagic
  • Institut d'Alcarràs
  • Interactive multimedia language course
  • Interactive simulations
  • Merlí
  • Ministerio de educación
  • NASA
  • Núria Alart
  • Online labs
  • Pàgina web de Pilar Prats
  • Premis Nobel
  • Programa el Medi ambient
  • Programa Espai Terra
  • Programa Quèquicom
  • Programa Tres14
  • Proyecto Biosfera
  • Quizzes and flashcards
  • Telescopi Kepler

Posa't a prova

  • Prepara't per les PAU Prepara't per les PAU

Diaris i Revistes

  • Actionbioscience.org
  • Avui
  • BBC Science & Nature
  • Ciencia@NASA
  • Ecosistemas
  • El Periódico de Catalunya
  • historianatural.net
  • La Vanguardia
  • National Geographic
  • Nature
  • Revista Eureka
  • Science
  • Science and Development Network
  • ScienceNews
  • Segre

Altres llocs d’interès

educ@conTIC

Radio i Música

Contador de visites

Website counter Map

D’on veniu?

Institucional

  • Educació i cult
  • Educació i cultur
  • Educació i cultura1
  • Educació i cultura2

Membre de:


Visit RedBioGeo

Visit Xarxa docent eduCAT 2.0

Bloc participant:

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox